פריקו בביזפורטל 29.12 - פריקו

פריקו בביזפורטל 29.12

"הדולר יירד ב-2023. הריבית תרד לקראת סוף השנה"

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות, מסביר בראיון מה יקרה לשער הדולר ("מתחת ל-3.4"). וגם: מה עומד לקרות בישראל ובאירופה?

 

שנת 2022 אוטוטו מאחורינו, ושיחת היום בקרב המשקיעים והמוסדיים היא, איך לא, שער הדולר. מה יקרה ב-2023? האם נראה התחזקות של השקל מול הדולר? אחרי שנה סוערת ורכבת הרים בגזרת המט"ח, השאלה היא האם המשקיעים יחפשו שוב מקלט בדמות הדולר האמריקאי ומה יעשו המוסדיים כדי לגדר את הסיכונים שלהם. ובכלל – איך תראה סוף השנה הבאה מבחינת שער הדולר.

"אני מאמין שנראה את הדולר יורד חזרה לרמות של מתחת ל-3.4, כלומר נהיה סביב 3.25-3.3. נראה לחץ חזרה כלפי מטה עם התנודות בשער הריבית", אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות.

והוא מסביר: "בגדול, השנה הזאת נתנה ביטוי מאוד משמעותי לקשר שקיים בין גודל הגופים המוסדיים בשוק הישראלי לבין שוק המט"ח, מצד אחד – ומצד שני הקורולציה הגבוהה בין התנועות בשוק המניות האמריקאי לשער החליפין בשוק המקומי. החיבור בין השניים יצר מצב שראינו בעבר, אבל השנה קיבל משנה תוקף, כי קיבלנו ירידות בבורסות ברבעון אחרי רבעון. מה בעצם קרה? המוסדיים קנו מט"ח כדי להקטין את היקף הגידור. המניות ירדו, גודל התיק ירד, והם היו צריכים לעשות התאמה של היקף הגידור לגודל התיק. הם קנו מט"ח בלי הפסקה כדי לצמצם הגנות".

בחצי השני של השנה הם הקטינו את ההיקף.
"נכון, במיוחדב-3 החודשים האחרונים ראינו אותם מקטינים היקף. הם קנו יותר מט"ח ממה שהיו צריכים כי הייתה להם סחבת, שנמשכה על פני השנה, של חשיפת מט"ח יותר גדולה. הם ראו שהשוק ממשיך לרדת והבינו שהולכים להפסיד כסף בחשיפה המטחית והעדיפו לצמצם את הסיכון. כלומר, קנו יותר מט"ח".

ולמה זה משמעותי?
"כי הגודל של התיק המנוהל מחוץ לישראל הוא למעלה 100 מיליארד דולר. זה מאוד גדול על השוק המקומי. יש לנו בשווקים ירידה של 2%, עם ההנחה שהמוסדיים לא רוצים להגדיל החשיפה המט"חית. הם נדרשים לצמצם את היקף החשיפה בשני אחוז. אם אני קרן השתלמות או פנסיה ויש לי השקעות מעבר לים, כתוצאה מירידה תיק המניות שאני מחזיק ב-2%, יש לי תיק יותר קטן במאה מליון דולר. מה אני עושה? מקטין את היקף ההגנות. אחרת יהיה עודף ואהיה חשוף. זה יצר את התנודות, למרות שהגופים העסקיים יחסית הקטינו את נפח הפעילות".

מה עוד משפיע?
"2 פרמטרים. הראשון: ירידה דרמטית בהיקף גיוסים בחול – ירידה שבאה בהיקף של הכספים שהגיעו בחצי השני של השנה. צד ההיצע נפגע משמעותית. במשוואה של ביקוש והיצע מוצאים יותר ביקוש בגלל ירידת שוק המניות מאשר היצע בגלל הנפקות גדולות".

ומה עם הריבית?
"וזה הפרמטר המשמעותי – פער הריביות. העליה המהירה בריבית הדולר, יצרה מצב שגידור חשיפה מט"חית לתקופות ארוכות הפך להיות יקר. לכן, חלק גדול של שחקנים שהיו קלים על ההגה לעשות הגנות, היום, כשריבית הדולר ברמות שיא – הם נמנעים מעסקאות לתקופות ארוכות. לכן, רואים יותר עסקאות קצרות יחסית ויותר שחקנים שמחכים על הגדר עם המכירה. יש פה צירוף של כמה מקרים: עלות גידור גבוהה כי הריבית גבוהה וגם רכבת הרים בגלל מה קורה בבורסות ואולי צפי לשנה פחות טובה ב-2023, לתנודות יותר חדות. אז מה קורה במצב הזה? השחקנים הגדולים מעדיפים להימנע ממכירה ועושים רק מכירות לטווח קצר".

מטבעות מרכזיים וחזקים, גם השקל, נחלשו מול הדולר. הוא אפילו עקף את היורו וכמעט השתווה לליש"ט. מה יקרה בשנה הבאה?
"צריך להבין שלארה"ב לא נוח עם דולר חזק. אפשר לראות את זה לפי אינדקס ששת המטבעות מול הדולר (DXY, א"י) שרשם רמות שיא. לאירופה יש בעיות יותר חמורות מאשר לארה"ב. צריך לזכור שהיא מוטת ייצוא, בניגוד לאמריקאית, היא בנויה הרבה מאוד על זה. ארה"ב היא פנימית, כלומר המשקל יותר נמוך ומתרכז בכלכלה המקומית מאשר משקל הייצוא באירופה. לכן, החולשה של האירו מאוד עוזרת היום לאירופה להתמודד עם המשבר, כי המטבע נמוך ואפשר לייצא. אני מקווה בשביל האירופאים שהסקר הראשון של חצי השנה הראשונה יוכיח שהיורו לא יתחזק. הם חייבים לייצור וליצור פעילות כלכלית שלא נגזרת רק בתוך אירופה. ויש עוד מה שמשפיע על המט"ח: פער התשואות שיש בגוש היורו בין אג"ח איטלקי לגרמני. סדר גודל של 2%, למרות שאיטליה לא תיפול. נוצרה בעיה לגרמנים, אבל האירופאים ידאגו לצמצם את הפער".

מה יקרה בישראל?
"אני חושב שבנק ישראל ופרופ' אמיר ירון מבינים מצוין את הבעיה שיש כרגע במשק הישראלי. לכן, הם רוצים להוציא את האוויר אבל לא לפוצץ את הבלון. בנק ישראל ימשיך לעלות ריבית, אולי בחצי אחוז ולא ב-0.1% לפי ההערכות, כדי לבלום לחץ אינפלציוני. בתקופה שבה כרגע יש לנו עליה של הכל. הנחת העבודה שלנו היא הפחתת ריבית בארה"ב ב-2023, לקראת סוף השנה. כמובן שיש כאן גם השפעה של הקורונה, תקווה שהיא לא תתפתח בסין. איך זה משפיע על המטבע? נראה ריבית יורדת בעולם, שתוביל להתאוששות שוק המניות. ולהתחזקות השוק יש קשר ישיר להתחזקות השקל. הנחת העבודה היא שללא משבר של קורונה, את החצי הראשון של 2023 נראה בהאטה ובורסות יורדות, עם שקל מתחזק. כמה? כמו שאמרתי קודם, הוא יהיה מתחת ל-3.4".

פריקו | לוגו תמונת אווירה