שער הדולר עולה ל-3.75 שקל; מה הכיוון להמשך? - פריקו

שער הדולר עולה ל-3.75 שקל; מה הכיוון להמשך?

שער הדולר מתחזק ב-0.3% ל-3.75 שקלים לדולר. מדובר בשערים שלא נראו כאן זמן ממושך. נזכיר כי ביום שישי המסחר דליל ולכן גם ניתן למניפולציות ועדיין העליות בשער הדולר הן כבר עובדה בחודשים האחרונים.

מתחילת השנה שער הדולר התחזק ב-5.8% לעומת השקל וזאת למרות היציבות של הדולר מול המטבעות בעולם. למעשה, אחרי שהשקל היה במשך מספר שנים המטבע  החזק ביותר בעולם, הוא מתחילת השנה בתחתית – מבין המטבעות הכי חלשים בעולם ביחס לשער הדולר.

אפשר לטעון שזה בגלל הרפורמה-מהפכה המשפטית, אפשר גם לטעון שזה בגלל המאבק נגדה – זה לא משנה מה הסיבה המקורית ולא בטוח שאפשר בכלל לפצל את הרפורמה-מהפכה מהמחאה. מה שבטוח שזה משפיע על הכלכלה ועל שער הדולר.

במקביל, בחודשים האחרונים יש גם רוחות מלחמה – זה גם מול החמאס וחיזבאללה, וגם מול איראן. זה מגדיל את אי הוודאות ומחזק את שער הדולר.

כמו כן, נוצר גם נתק בין וול סטריט לשער הדולר. היה קיים קשר ממושך לפיו עליות בוול סטריט מביאות להתחזקות השקל. הסיבה – משקיעים מוסדיים רוכשים נכסים בוול סטריט, אבל הן מנטרלים את החשיפה לשער הדולר, ככל ששער הדולר עולה כך הם צריכים לנטרל יותר – כלומר למכור יותר דולרים.  אבל המשוואה הזו התהפכה השנה, גם בגלל רפורמה-מהפכה-מחאה וגם מסיבות נוספות.

נראה שאחת הסיבות הגדולות היא ההבנה שהממשלה מספרת לנו סיפור דמיוני. הכלכלה הולכת למקום חלש ובממשלה עסוקים להציג עטיפה מרשימה במקום לספק פתרונות אמיתיים. הם מדברים על גירעון נמוך,  הם מדברים על תקציב צמיחה, וזה לא מדויק ואפילו לא נכון בחלק מהמקרים. התקציב לא כולל אלמנטים של צמיחה, אלא מרוכז במשיכות על בסיס קואליציוני-פוליטי. הגירעון יהיה 3% ואולי יותר.  הכלכלה בחודשים האחרונים ספגה מהלומה כשגביית המסים בנפילה.

כלכלה חלשה = שקל חלש

ועל רקע החולשה הצפויה בכלכלה שער הדולר מתחזק והשקל נחלש. במקביל, גם הפרשי הריביות בעולם והעלייה בסיכוי להעלאות ריבית בארה"ב, מחזקות את הוצאת השקלים, המרתם לדולרים ורכישת נכסים דולריים סולדים. 

ההתחזקות בשער הדולר מגדילה את בעיית האינפלציה – היא מוסיפה למדד המחירים כאשר ההערכה היא שהתמסורת היא באזור ה-0.2-0.25 – כלומר כל 1% אינפלציה מתורגם ל-0.2-0.25 אחוז למדד. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון אמר כי הפיחות בשקל בשנה האחרונה הוסיף כ-1% לגובה האינפלציה הנוכחי.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר לאחרונה "המשך פיחות השקל, צפוי לבוא לידי ביטוי בעליות מחירים ובעליית המדד. מהלך אשר יגרור עליות ריבית". עם זאת, "פעילות סוף-התחלת החודש הקלנדרי, צפויה לתמוך בתנודות שערים, בשל ביקושים והיצעים המוזרמים מחברות עסקיות לצורך תשלומי שכר ופעילות עסקית של סוף החודש הקלנדרי. צמצום פעילותם של משקיעים זרים בשוק המקומי, מורידה את רף הרגישות ותומכת בתנודות שערים בתחום רחב.

מוקדם יותר השבוע צפו בבנק גולדמן זאקס ששער הדולר ימשיך להיסחר ברמות של 3.7 שקלים לדולר בתקופה הקרובה. "עם מדיניות מוניטרית מוגבלת, אנו מאמינים כי המניע המרכזי לשער השקל-דולר יהיה הפוליטיקה המקומית"

פריקו | לוגו תמונת אווירה